Breed 3

Talrijke innovaties voor de nieuwe Fendt 200 vario S3

Talrijke innovaties voor de nieuwe Fendt 200 vario S3

Fendt houdt vast aan zijn van de zwaardere series bekende strategie om technologieën die de efficiëntie vergroten ook bij de kleinere trekkers te integreren. Deze baanbrekende nieuwe technologie is nu dan ook beschikbaar voor de compacte krachtpatsers Fendt 200 Vario en Fendt 200 V, F en P Vario. Tot de nieuwe technologieën behoort onder andere ook de voorbereiding voor een spoorgeleidingssysteem. Hiermee wordt ook aan ondernemingen in de fruit-, hop- en wijnbouw de mogelijkheid geboden om te profiteren van de economische en ecologische voordelen van spoorgeleiding. Andere belangrijke toegepaste technologieën zijn de omkeerbare ventilator en het VarioActive-stuursysteem. Bovendien voldoet elke 200, uitgerust met een driecilinder AGCO Power-motor en beschikkend over een cilinderinhoud van 3,3 liter, nu aan uitlaatgasnorm IIIb (Tier 4 interim) en is hij uitgerust met heel veel andere bekende toptechnologie van het merk Fendt.

half4

Keuze uit 2 spoorgeleidingsystemen

Keuze uit 2 spoorgeleidingsystemen

De klant heeft de keus uit 2 spoorgeleidingssystemen: via ultrageluid o.b.v. gewasrijen of via gps o.b.v. de positie. Met rijgestuurde spoorgeleiding (via ultrageluid) houdt de trekker bij werken met werktuigcombinaties exact de ingestelde afstand tot het gewas aan. Dit ontlast de trekkerbestuurder, die zich nu helemaal op het werktuig kan concentreren. Voor bedrijven met bijvoorbeeld vollegrondsgroenten biedt het bekende gps-geleide spoorgeleidingssysteem voordelen. Met behulp van de zeer nauwkeurig werkende satelliettechniek kan de trekker zelfs bij slecht zicht tot op +/- 2 cm worden aangestuurd. Voordelen zijn een optimale benutting van de machine en het zo goed als afwezig zijn van overlapping.

Half3

Rijaansturing via ultrageluid of positie-aansturing via gps

Rijaansturing via ultrageluid of positie-aansturing via gps

De voorbereiding voor spoorgeleiding bestaat uit een door Fendt beschikbaar gestelde open interface in de cabine, die het stuurventiel, de stuurhoeksensoren en het veiligheidssysteem integreert. Dit is gebaseerd op de door de Agricultural Industry Electronics Foundation (AEF) gepromote ISOBUS-functionaliteit TIM (Tractor Implement Management). Het bedrijf Reichhardt GmbH is door Fendt verkozen als systeempartner en kan zowel via ultrageluid als via gps werkende spoorgeleidingssystemen aanbieden. Beide systemen kunnen zonder problemen achteraf worden ingebouwd. Zodra de AEF-ISOBUS-conformiteitstest voor TIM beschikbaar is, kunnen alle spoorgeleidingssystemen die aan dit criterium voldoen worden aangesloten.

Fase IIIb voldoet aan de uitlaatgasnorm en spaart het milieu

De trekker is voorzien van een driecilinder-AGCO-Power-motor (AP 33 AWI) met een cilinderinhoud van 3,3 liter. Daarmee voldoen de Fendt 200 Vario en de 200 V/F/P Vario door toepassing van AGRex (externe uitlaatgasrecirculatie) en DOC (dieseloxidatiekatalysator) in het kader van Fase IIIb zonder extra onderhoud aan de gevraagde uitlaatgasnorm. Een andere sleutelinnovatie voor deze compacte trekkers (70–110 pk) is de omkeerbare ventilator. Door de bladen van de ventilator te verdraaien wordt de luchtstroom omgekeerd. Resultaat is dat de koelribben schoon blijven. Dat betekent een toename van de prestaties en efficiëntie van de trekker en een grote ontlasting en tijdsbesparing voor de trekkerbestuurder, omdat hij de koelribben niet meer handmatig hoeft schoon te houden. 

59ba6ba2994690b1128b456c 1506418182 web en

Bedieningscomfort verder verbeterd: VarioActive-stuursysteem en vloerverwarming voor trekkers in de winterdienst

Nieuw: de spaarfrontaftaks 540E, die bij een gereduceerd motortoerental de aftakas met 540 t/min laat draaien, waardoor brandstof wordt bespaard. Voor het aankoppelsysteem is een luchtdrukremsysteem met elektronisch aangestuurde luchtdroger leverbaar, die minder onderhoud vergt en nóg meer bedrijfszekerheid garandeert.  Het rijcomfort in de cabine is verder geperfectioneerd door een verbeterde stoelbekleding en verlenging van de rugleuning. Eveneens overgenomen van de zware trekkers is het VarioActive-stuursysteem (in combinatie met voorbereiding voor spoorgeleiding). Daarmee zijn minder stuuromwentelingen nodig om dezelfde stuuruitslag te verkrijgen. Bij een rijsnelheid onder de 8 km/h wordt met één stuuromwenteling al de maximale stuuruitslag bereikt. Tussen 8 en 18 km/h grijpt het snelstuursysteem minder in. Met VarioActive wordt bij kort draaien op de kopakker en bij voorladerwerk geprofiteerd van het sneller reageren van de stuurinrichting. Voor gebruik bij trekkers in de winterdienst is de vloerverwarming ideaal (optie). De elektrische verwarmingselementen worden door Fendt tijdens de fabricage netjes in de vlakke cabinevloer ingebouwd, zodat de bestuurder er niet over struikelt. In combinatie met de aansturing via temperatuursensoren wordt de cabinevloer efficiënt en snel verwarmd. De bestuurder houdt steeds warme voeten. Een veiligheidsschakeling voorkomt oververhitting.

 

Fendt 200 Vario S3 Specificaties

Series

Nominaal vermogen

Maximumvermogen

Maximumkoppel (nm)

207 Vario S3

53*/72 – 2100

57/77 – 1900

306

208 Vario S3

60*/81 – 2100

63/86 – 1900

348

209 Vario S3

67*/91 – 2100

70/96 – 1900

389

210 vario S3

73*/99 – 2100

77/104 – 1900

422

211 Vario S3

74*/101 – 2100

82/111 – 1900

463