Dynamisch en zuinig
Met de compacte 500 Vario bent u bij transport snel, flexibel en wendbaar. 50 km/h bij gereduceerd toerental, voor vlot en vooral zuinig rijden op de openbare weg. Dankzij de lage gewichtvermogensverhouding is het bovendien geen probleem om veel gewicht bij te laden.
Zes pluspunten voor uw comfort
Zes pluspunten voor uw comfort Met de 500 Vario haalt u een transportsnelheid van 50 km/u, bij een brandstofbesparende 1700 t/min. Het totale chassisconcept maakt een excellent rijcomfort mogelijk onder ergonomisch optimale omstandigheden. Zes onderdelen die zorgen voor het fantastische rijgevoel van de Fendt 500:
• de voorasvering met niveauregelsysteem
• het Fendt ‘Reaction’-stuursysteem
• de balanscorrectie
• de cabinevering
• de stoelvering
• de automatische stuurasblokkering
Veilig rijgedrag, ook bij zware lasten
Het robuuste gegoten halve frame, dat de basis van de trekker vormt, staat een totaalgewicht toe van 10,5 ton (landspecifiek). Om ook zware lasten snel af te remmen, wordt gebruikgemaakt van de nagenoeg onderhoudsvrije natte lamellenrem op de achteras. Bovendien worden de voorwielen geremd doordat de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, elke keer dat er geremd wordt. Ook de voorasvering met niveauregeling draagt aan de rijveiligheid en het rijcomfort bij. Om de werktuigen in de fronthef nauwkeurig aan te sturen, kan de vering met een druk op de knop worden geblokkeerd.
Automatische stuurasblokkering
Met de optionele automatische stuurasblokkering wordt de gestuurde naloopas van aanhangwagens binnen een in te stellen snelheidsbereik automatisch ontgrendeld. Bij hoge snelheden en achteruitrijden zorgt de starre meeloopbesturing voor een stabiel rijgedrag. Buiten het geselecteerde snelheidsbereik en bij achteruitrijden wordt de gestuurde naloopas automatisch geblokkeerd en hoeft de bestuurder niet in te grijpen.
Fendt 'Reaction'-stuursysteem
Het Fendt 'Reaction'-stuursysteem zorgt ervoor dat de trekker perfect rechtuit rijdt. Nadat een bocht is genomen, wordt het stuurwiel via een hydrostaat sneller weer in de uitgangspositie gebracht en zendt het stuur informatie van het wegdek terug naar de bestuurder. Zo kan de trekker duidelijk nauwkeuriger worden bestuurd.