Een compacte krachtpatser
De dynamische aandrijving van de 500 Vario functioneert zeer efficiënt (laag brandstofverbruik). De pittige viercilindermotor met een cilinderinhoud van 4,04 liter is uitgerust met de moderne en milieuvriendelijke SCR-technologie, voor de behandeling van uitlaatgassen. Binnen de vermogensklasse 125–165 pk pakt de 500 Vario uit met traploze Vario-transmissie, ongekend comfort en optimale efficiëntie. De combinatie van een grote doelmatigheid en een compacte constructie is wat de 500 Vario zo breed inzetbaar maakt.
Brandstof besparen met SCR
Brandstof besparen met SCR Het maximumvermogen van de 500 Vario varieert van 125 tot 165 pk. Ook bij deze serie verwacht Fendt veel van de SCR-technologie met AdBlue®uitlaatgasreiniging, om te voldoen aan de uitlaatgasnorm Fase IIIb (= Tier 4 Interim). Bij de zware trekkers van Fendt heeft de aandrijflijn (motor met SCR en traploze Vario-transmissie) al bewezen dat hij enorm zuinig is. Een ander gunstig kenmerk is dat de nabehandeling van uitlaatgassen pas na de verbranding plaatsvindt en geen invloed heeft op die verbranding. De motor zelf is ideaal ingesteld en kan zijn uitstekende dynamische eigenschappen ontplooien.
Tijd en geld besparen met de automatische functies van Fendt
De traploze snelheidsregeling biedt enorme besparingsmogelijkheden wat betreft tijd en geld. De traploze transmissie zorgt bij de 500 Vario voor een grote efficiëntie van de aandrijflijn. Met het Tractor Management Systeem (TMS) wordt de trekker steeds op het economische optimum gebruikt. De bestuurder hoeft alleen nog maar eerst de gewenste snelheid in te voeren, waarna het geactiveerde TMS de aansturing van motor en transmissie overneemt. Dat betekent volautomatische efficiëntie.
Automatische instelling van de grensbelasting
De automatische grenslastregeling 2.0 regelt het motortoerental (motordrukking) afhankelijk van het gevraagde vermogen, zodat de motor optimaal functioneert wat betreft brandstofverbruik en opgegeven rijsnelheid. Voor verschillende werkzaamheden zoals transport, zwaar trekwerk of werk met aftakas-aangedreven werktuigen, zijn er uiteenlopende optimale waarden wat betreft de grensbelasting. De trekker stelt nu automatisch de ideale grenslast in. Zo hoeft de bestuurder de grenslastregeling 2.0 niet in te stellen wanneer hij het perceel op- of afrijdt. En motor en transmissie werken bij alle werkzaamheden optimaal samen. Indien gewenst kan de bestuurder de grenslastregeling 2.0 ook handmatig instellen.
Ideale gewicht-vermogensverhouding
Het motto van de 500 Vario: alles uit de pk’s halen wat erin zit. De 516 Vario overtuigt door zijn gewicht-vermogensverhouding van 39 kg/pk met pit en dynamiek.