Fendt blijft koploper in de DLG ImageBarometer 2022/2023

Elk jaar beoordelen Duitse boeren in het kader van de DLG ImageBarometer de bekendheid en merkkracht van bedrijven in de landbouwsector voor zeven verschillende gebieden. Fendt behoudt zijn eerste plaats in de onafhankelijke DLG ImageBarometer in 2022/2023.



In totaal namen 668 mensen deel aan het onderzoek van november 2022. Met een merkindex van 53 punten bezet Fendt de eerste plaats in het onderzoek in de sector landbouwmachines. "Fendt blijft het sterkste merk in deze sector in 2022/23", schrijft DLG over dit resultaat. Over alle sectoren heen is Fendt ook de enige fabrikant van landbouwmachines die met een score van 53 punten tot de vijf bekendste merken van Duitsland behoort.

De respondenten beoordelen de aspecten merkkennis (bekendheid), loyaliteit (huidig en toekomstig gebruik), merkprestaties (tevredenheid en voorkeur) en algemeen merkimago. Fendt scoort ook goed bij de uitsplitsing naar regio. In zijn thuisregio, het zuiden, scoorde Fendt 55 punten, terwijl het in de regio's West en Noord elk 53 punten scoorde.


Christoph Gröblinghoff (voorzitter van de raad van bestuur van Fendt)
"De laatste DLG ImageBarometer werd uitgevoerd voordat de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne begon. Sindsdien zijn de kosten voor energie en grondstoffen sterk gestegen. Dit wordt natuurlijk ook duidelijk gevoeld door de landbouwers", zegt Christoph Gröblinghoff, voorzitter van de raad van bestuur van Fendt. "Wij zijn des te blijer dat de boeren ons hun vertrouwen schenken en het merk Fendt opnieuw zeer positief beoordelen. Dat is voor ons niet vanzelfsprekend, maar wij werken elke dag zorgvuldig en consequent. Wij willen klanten machines en oplossingen leveren zodat zij hun bedrijf op lange termijn economisch succesvol en duurzaam kunnen runnen."



Over de DLG-enquête

Sinds het midden van de jaren negentig vraagt de DLG de landbouwers in een telefonische enquête naar het imago van verschillende merken op zeven gebieden. Deze omvatten fabrikanten van "landbouwtechnologie", "veehouderijtechnologie", "diervoeding", "landbouwchemicaliën, gewasbescherming en zaaigoed", maar ook "banken en verzekeringsmaatschappijen" of "handels- en dienstverleners" en "hernieuwbare energiebronnen". Respondenten kunnen maximaal 25 punten per categorie toekennen, zodat de maximale score in de beoordeling in totaal 100 punten bedraagt. Sinds 2021 wordt de enquête in november en december gehouden om de lasten voor de landbouwers te verlichten. Vóór 2021 was de enquêteperiode in augustus en dus midden in het oogstseizoen.

De gemiddelde leeftijd van de respondenten in deze enquête was 52 jaar. De deelnemers hadden gemiddeld een masterdiploma of een universitair diploma en bewerkten 354 hectare conventionele landbouwgrond. 35 procent van de deelnemers beheerde een zuiver akkerbouwbedrijf.