Het jubileum van een succesreeks: Fendt bouwt 100.000e Fendt 700 Vario tractor
Op 25 juli 2024 rolde de 100.000e Fendt 700 Vario van de productielijn in Marktoberdorf. Deze mijlpaal werd gevierd bij Fendt in Marktoberdorf. Al 25 jaar is de 700 serie een vaste favoriet op boerderijen en in loonbedrijven. Elk van de zeven generaties heeft herhaaldelijk indruk gemaakt met nieuwe technische oplossingen.
De Fendt 700 Vario is en blijft een favoriet bij landbouwers - al generaties lang: tractoren uit deze serie worden op alle continenten gebruikt, op boerderijen, in loonbedrijven en in de niet-agrarische sector. Een kleine draaicirkel en hoge prestaties met een laag brandstofverbruik hebben deze serie altijd gekenmerkt. Geen enkele andere tractor is in Duitsland zo vaak geregistreerd als het topmodel dat al zo lang bestaat, namelijk de Fendt 724 Vario. In totaal 33 onderscheidingen in negen categorieën uit negen landen erkennen de verdere ontwikkeling van de serie van 1999 tot nu.
"Als allrounder is de 700 serie als het ware de VW Golf onder de tractoren," zegt Christoph Gröblinghoff lachend en bevestigt het succes van de tractormodellen. "De Fendt 700 Vario is met elke generatie bestuurders mee geëvolueerd om aan de steeds hogere eisen te voldoen: Meer vermogen, minder brandstofverbruik, wendbaarder en nog comfortabeler. Een uitstekende tractor nog beter maken, dat was en is het streven van onze ontwikkelaars", aldus de voorzitter van de raad van bestuur van Fendt.
Boerenfavoriet sinds de eerste generatie
Een buitengewone omgeving voor de lancering van een veelbelovende serie: Op 30 augustus 1998 presenteerde Fendt de modellen van de Fendt Favorit 700 Vario-serie voor het eerst aan journalisten op kasteel Weissenstein in Pommersfelden, Franken, Duitsland. Twee dagen later omringden mensenmenigten de machines op de grote Fendt Saaten-Union-velddag in Wadenbrunn. De Fendt Favorit 700 Vario was de tweede serie ooit met de Fendt Vario-transmissie en maakte de traploze transmissie populair op de Europese boerderijen. Fendt koos ook voor vierklepsmotoren - een absolute noviteit in de landbouwtechniek. De exclusief voor Fendt ontwikkelde 6-cilindermotor had een hoge vermogensreserve en een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Voor deze som van baanbrekende innovaties won de serie de prijs "Tractor of the Year 1999".
Fendt was de eerste fabrikant die machinebediening via joystick en terminal introduceerde in de vermogensklasse van 115 tot 160 pk. De bijbehorende Variotronic in de Fendt Favorit 716 Vario werd bekroond met het "Bronzen Oor" op Agribex in Brussel in 2000. De eerste generatie, geliefd bij landbouwers, bereikte de mijlpaal van meer dan 10.000 geleverde tractoren.
Generatie 2:
"Alsof je in een automaat rijdt" Al in 2003 werd het achtervoegsel "Favorit" uit de serieaanduiding geschrapt. Met de tweede generatie stelde Fendt nieuwe normen op het gebied van comfort en brandstofefficiëntie. Het Tractor Management System (TMS), dat de motor en de transmissie regelt, optimaliseerde de injectiehoeveelheid en het motortoerental. Bij lage belasting werd het motortoerental verlaagd, waardoor het dieselverbruik aanzienlijk daalde. Met TMS kreeg het voetpedaal voor het eerst de functie van gaspedaal, vergelijkbaar met een auto met automatische versnellingsbak. TITHet nieuw geïntroduceerde Variotronic kopakkermanagementsysteem was in staat om functiesequenties op de kopakker te onthouden en dus voor het eerst te automatiseren. Eén druk op de knop activeerde 13 functies en de daaruit voortvloeiende tijdsbesparing maakte de functie tot een bestseller. De innovaties maakten indruk op zowel boeren als jury's: In 2003 kreeg Fendt de bronzen medaille op de demoparkbeurs in Fulda voor de functie om van richting te veranderen met een joystick.
Altijd op het juiste spoor via satelliet: de derde generatie
Voor het eerst automatische besturing op het spoor: Met de derde generatie bood Fendt spoorgeleiding af fabriek. Het volautomatische Fendt Auto-Guide geleidingssysteem werkte op basis van een proportioneel stuurventiel voor het nauwkeurig volgen van rechte lijnen of gedefinieerde grenzen. Boeren konden een draagbare ontvanger voor het correctiesignaal aan de rand van het veld opstellen voor passen met een nauwkeurigheid tot 3 cm. Zelfs toen al betekende geleiding dat de tractor uit zichzelf op koers bleef. TICombineerd met Variotronic werd nauwkeurig werken in het veld eerst de standaard en daarna de norm. Fendt onderkende ook de eisen van de huidige werktuigen en leverde. Deze omvatten hogere hefkrachten voor de hefinrichting achter, een nieuwe voorlader en een hogere asbelasting.
Generatie 4:
De designgeneratie met DLG-topresultaten Het onmiskenbare design benadrukt de compleet nieuwe ontwikkeling van de vierde generatie. Het heeft een ware stortvloed aan prijzen ontvangen: De serie won prestigieuze prijzen zoals de "RedDot Design Award 2012", de "German Design Award" en de gouden medaille van de "iF Product Design Award". "Kracht, dynamiek en prestaties - dat zijn de aspecten die een tractor kenmerken. De Fendt 700 Vario toont ook een onafhankelijke en opvallende verschijning op het gebied van design, waar details bijna doen denken aan het trucker-design uit de VS," was het oordeel van de iF product design jury. Het nieuwe uiterlijk is gebaseerd op het principe "form follows function", duidelijk herkenbaar in de volledig nieuw ontwikkelde Fendt VisioPlus-cabine met de revolutionaire, gebogen voorruit voor het beste zicht en de multifunctionele armleuning voor ergonomisch werken.Met de SCR-technologie besparen de machines tot 10 procent diesel. In de onafhankelijke DLG-PowerMix Test 2012 behaalde het nieuwe topmodel, de Fendt 724 Vario, prompt het beste resultaat in zijn prestatieklasse.
De nationale favoriet en bekroonde dieselbespaarder
Vanaf 2014 heeft de vernieuwde vijfde generatie van de Fendt 700 Vario het succes van zijn voorgangers direct voortgezet. Het topmodel werd met zijn registratieaantallen tussen 2014 en 2019 vijf keer uitgeroepen tot "Nation's Favourite" in Duitsland. Modellen zoals de Fendt 720 Vario en de Fendt 718 Vario komen ook regelmatig in de top tien. De vijfde generatie verbeterde ook het brandstofverbruik: De SCR-technologie werd extra uitgerust met een Coated Soot Filter (CSF) en externe uitlaatgasrecirculatie, waardoor het dieselverbruik daalde en het AdBlue-verbruik werd gehalveerd. De onafhankelijke DLG-PowerMix van december 2016 bevestigt opnieuw de recordzuinigheid van het topmodel Fendt 724 Vario met een verbruik van slechts 255 g/kWh diesel en een laag AdBlue-verbruik van slechts 3,4 procent. Deze indrukwekkende resultaten hebben talrijke landbouwers overtuigd. Daniel Otto, bijvoorbeeld, koos voor vier Fendt 720 Vario tractorcombinaties als nieuwe werknemers in de havens op Rügen en in Vierow. Het brandstofverbruik en het bedieningsgemak overtuigden de vestigingsmanager van de grootste spoorveerhaven van Duitsland.
Bewezen werking, volledig opnieuw ontworpen voor de zesde generatie
Klanten omschrijven de bestuurderswerkplek van de vijfde generatie als eenvoudig, populair en bewezen. En dan komt de zesde generatie - met een compleet nieuw besturingssysteem: FendtONE. De nieuwe FendtONE-boordwerkplek omvat een volledig nieuw ontwikkelde multifunctionele armleuning, de nieuwe multifunctionele joystick, de 3L-joystick, de draaiknop en maximaal drie aansluitingen in de cabine - een verdrievoudiging van het vorige displayoppervlak. Dit is een volledig nieuwe benadering van de Fendt-bediening en vormt de basis voor toekomstige ontwikkelingen en functionele uitbreidingen. De bedieningspanelen en talrijke functietoetsen op de armsteun en joystick kunnen nu vrij worden toegewezen - precies zoals de bestuurder ze nodig heeft. Bovendien biedt FendtONE onboard en offboard tal van Smart Farming-opties die de bediening van machine en combinatie verder vereenvoudigen.
"Ik ben dol op FendtONE - het is gebruiksvriendelijk en ongelooflijk veelzijdig," zegt David Ellin, bedrijfsleider op een akkerbouw-, koeien- en schapenbedrijf in Engeland. De zesde generatie is de eerste serie ooit die FendtONE krijgt en kan naadloos voortbouwen op het succes van zijn voorgangers.
Een nieuwe klasse op zich: De Fendt 700 Vario Gen7 met tot 300 pk
Voor de zevende generatie van de 700 werd de lat hoog gelegd. Opnieuw begon de ontwikkeling op een blanco vel papier met als doel de meest wendbare, snelste en meest efficiënte 700 aller tijden te bouwen. De Gen7 maakt de technologieën van de grote tractoren toegankelijk voor de compacte klasse tot 300 pk. Hij blijft trouw aan zijn principes: de Fendt 700 Vario Gen7 is ook wendbaar, heeft een hoog laadvermogen en een bijzonder laag brandstofverbruik. De generatie maakt indruk met zijn nieuw ontwikkelde, eentraps Fendt VarioDrive-aandrijflijn, de geïntegreerde bandendrukregeling VarioGrip en een bevoegdheid voor snelheden tot 60 km/u. In de onafhankelijke DLG-PowerMix Test 2023 behaalt de Fendt 728 Vario een nieuwe beste waarde en neemt hij de leiding in de 300 pk-klasse.
Als echte prijzenmagneet heeft deze generatie met acht onderscheidingen de meeste onderscheidingen tot nu toe ontvangen. De onderscheidingen omvatten "Tractor Of The Year 2023", "Landbouwmachine 2023", "AE50 2023", twee innovatieprijzen uit Hongarije en Polen, een zilveren medaille voor nieuwe producten in Finland en twee prijzen voor de introductiecampagne en het lanceringsevenement.
Dit jaar kunnen geïnteresseerden het jubileummodel bekijken tijdens de Fendt Vakantie Weken in het Fendt Forum bezoekerscentrum in Marktoberdorf. Daarna gaat de jubileum tractor op tournee naar beurzen in Frankrijk en andere landen.
Recente publicaties
- Mechan Wintershow 2024
- Twee Fendt-tractoren winnen TotY 2025-prijzen
- Volledig elektrische trekker: De Fendt e100 Vario
- BEZOEK FENDT OP STAND V11 TIJDENS DE ATH
- Nieuw: TopTractor
- Dominic Esser neemt leiding Europese Fendt-verkoop over
- Onlangs afgeleverd door Veenma Mechanisatie een nieuwe Fendt 6335C Combine