De ideale aandrijving voor uw bedrijf
In de vermogensklasse van 125 tot 165 pk (maximaal vermogen), laat de dynamische en krachtige 4-cilinder motor bij iedere toepassing zien wat hij kan. De 4-kleppentechnologie met common-rail-inspuiting bereikt een efficiënte brandstofverbranding voor het beste rendement. Door de combinatie met de SCRuitlaatgasreiniging en het passieve dieselroetfilter CSF, voldoet de Fendt 500 Vario aan de huidige emissienorm van fase 4 / Tier 4 final en kenmerkt zich door een zeer Laag diesel- en AdBlue-verbruik.
Efficiënte uitlaatgastechnologie
De uitlaatgasreiniging en het dieselroetfilter reinigen het uitlaatgas, verlagen het AdBlue-verbruik en zorgen voor een lange levensduur bij lage bedrijfskosten. De externe uitlaatgasrecirculatie (AGRex) vermindert de stikstofoxide al voor het bereiken van het uitlaatgaskanaal, zodat minder AdBlue nodig is. Het passieve dieselroetfilter (Coated Soot Filter, CSF) reinigt het uitlaatgas van onverbrande koolwaterstoffen en deeltjes. Door het geïntegreerde Heat-Management regenereert het dieselroetfilter (CSF) zich automatisch tijdens het rijden. Het is onderhoudsvrij en veroorzaakt geen extra brandstofverbruik of hogere kosten.
Meer koeling voor een hogere vermogensontwikkeling
Waar veel warmte ontstaat, is ook behoefte aan koeling. De water-, laadlucht-, transmissieolie- en brandstofkoeler vormen samen een zeer efficiënt koelpakket, voor een effectieve en krachtige motor. De krachtige waterpomp zorgt met een capaciteit van 312 l/min voor een ideale waterkoeling. De extra brandstofkoeler maakt een effectief gebruik van de energie mogelijk. Ook bij extreem warme omstandigheden levert de Fendt 500 Vario optimale prestaties.
Eenvoudig rijden – De Fendt Vario-transmissie
Niets rijdt zo als de Fendt Vario-transmissie. Want Fendt Vario staat voor traploos, dynamisch rijden met trekkracht bij iedere snelheid van 0,02 km/h tot 50 km/h. Zo kunt u bij iedere toepassing optimaal werken en behaalt u met de Fendt 500 Vario betere prestaties waar die bij powershifttransmissies onbereikbaar blijven. Bovendien zorgt de Variotransmissie voor hoge rendementen bij lage toerentallen en een laag verbruik. Zo rijdt u altijd ontspannen met uw trekker, zij het met de rijhendel of het voetpedaal.
Drievoudige aftakas met economische 1000 E aftakas
Door de directe krachtstroom van de motor naar de aftakasstomp bereikt de Fendt 500 Vario een zeer efficiënte krachtoverbrenging op de aftakas. Met de 540, 540 E en de 1000 biedt de Fendt 500 Vario drie aftakastoerentallen voor verschillende werkzaamheden. Nieuw is de optionele 1000 E aftakas, waarbij het motortoerental wordt verlaagd en zo ook bij hoge aftakastoerentallen brandstof bespaard kan worden.
Gelijkmatig en efficiënt met TMS
Frequent wisselende toepassingen staan dagelijks op het menu van een allrounder. Of het nu om transport gaat of om zwaar trekwerk, de volledige afstemming van de Fendt 500 Vario is ontworpen op basis van het vermogen, brandstofverbruik en het ontzien van de componenten. Het trekkermanagementsysteem (TMS) regelt de motor en de transmissie zo dat u altijd economisch rijdt zonder hierover na te hoeven denken. U stelt eenvoudig de gewenste snelheid in.
Ideaal samenspel transmissie en motor
De automatische grenslastregeling 2.0 regelt de motordrukking afhankelijk van het gevraagde vermogen, zodat de motor optimaal functioneert wat betreft brandstofverbruik en opgegeven rijsnelheid. Voor verschillende werkzaamheden zoals transport, zwaar trekwerk of werk met aftakas-aangedreven werktuigen zijn er uiteenlopende optimale waarden wat betreft de grenslastregeling. De trekker stelt nu automatisch het ideale motortoerental in. Indien gewenst kan de bestuurder de grenslastregeling 2.0 ook handmatig instellen.