Presteert meer, constant.
Meer dynamiek, stabieler toerental
De 900 Vario biedt met zijn maximumvermogen tot 390 pk enorm veel kracht. Met de nieuwe zescilinder Deutz-motor met commonrail-hogedrukbrandstofinspuitsysteem, en een inhoud van 7,8 liter, biedt hij een ongekende trekkracht. De hoge inspuitdruk van 2000 bar zorgt voor een fijne verstuiving en efficiënte verbranding in de motorruimte.
Constant vermogen op hoog niveau
De dubbele oplading via twee turbocompressoren zorgt voor pure dynamiek, terwijl minder brandstof verbruikt wordt. De koppelcurve is in de lage toerentallen erg vlak, zodat ook daar al meer vermogen beschikbaar is. Bovendien beschikt de motor over een brede constantvermogenkarakteristiek.
Nog meer efficientie door intercooler
De in de lagedruk-turbocompressor voorverdichte lucht wordt gekoeld door een extra intercooler, voordat in de hogedruk-turbocompressor verdere verdichting van de lucht plaatsvindt. Hierdoor kan bij hetzelfde volume een grotere luchtmassa en dus meer zuurstof naar de motor worden gevoerd. Dit leidt tot een nog efficiëntere verbranding van de brandstof, en nóg meer vermogen.
Automatische reiniging
Het koelsysteem van de Fendt 900 Vario is ontworpen met het oog op prestaties. Het is zeer efficient, omdat er niet vaker gereinigd wordt dan nodig is. De nieuwe omkeerbare koelventilator met Pulstronic-systeem werkt met het hoge toerental van 3000 t/min, is aan de elektronica van de motor gekoppeld en reinigt de koeler volautomatisch. Een uniek kenmerk is dat de stand van de ventilator zich aan de koelingsbehoefte aanpast. In het koelsysteem is dus steeds sprake van een combinatie van grote doelmatigheid en een zeer geringe onderhoudsbehoefte.
Efficient brandstofverbruik
De in de lagedruk-turbocompressor voorverdichte lucht wordt gekoeld door een extra intercooler, voordat in de hogedruk-turbocompressor verdere verdichting van de lucht plaatsvindt. Hierdoor kan bij hetzelfde volume een grotere luchtmassa en dus meer zuurstof naar de motor worden gevoerd. Dit leidt tot een nog efficiëntere verbranding van de brandstof, en nóg meer vermogen.
Drie hogedruk spuitpompen
De zuigers van de 900 vario-motor zijn gemaakt van duurzaam staal. Daardoor zijn ze sterker en gaan ze langer mee.
Optimaal voldaan aan Tier 4 final
De slimme oplossing die gevonden is om aan de nieuwe uitlaatgasnorm Fase IV / Tier 4 Final te voldoen, is doorslaggevend voor het rendement van de aandrijflijn. Fendt heeft de motor met een systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen uitgerust dat het zuinigste brandstof- en AdBlueverbruik mogelijk maakt. Het uitlaatgasnabehandelingssysteem bestaat uit componenten van de SCR-technologie, het passieve dieselpartikelfilter en het uitlaatgasrecirculatiesysteem AGRex.
AGRex extern uitlaatgasrecirculatiesysteem
Het uitlaatgasrecirculatiesysteem zorgt voor een eerste reductie van de stikstofoxiden, voordat ze in het uitlaatsysteem terechtkomen. Hierdoor is inspuiting van een geringe hoeveelheid AdBlue in het uitlaatsysteem al genoeg om de uitstoot van stikstofoxiden tot 0,4 g/kWh te verminderen. Het lagere AdBlue-verbruik heeft op zijn beurt een positieve uitwerking op het rendement en de efficiëntie van de trekker.
Passief dieselpartikelfilter met regeneratiemanagement
Nieuw bij de 900 Vario is het passieve dieselpartikelfilter (CSF, Coated Soot Filter), bedoeld om de levensduur van de trekker te verlengen. ‘Passief ’ betekent in dit geval dat de regeneratie van het filter plaatsvindt tijdens het rijden en zonder dat aanvullende (actieve) inspuiting van brandstof in het uitlaatsysteem nodig is. Fendt koos dit systeem om ook in dit aspect zo efficiënt mogelijk met brandstof om te gaan. Het geïntegreerde regeneratiemanagement zorgt voor een slimme aansturing van de regeneratiecycli.
Efficiënte SCR-technologie
De SCR-technologie heeft zich in de markt bewezen als een bijzonder brandstofbesparende techniek. Hierbij wordt het ureum uit de AdBluevloeistof in het uitlaatsysteem gespoten en de hoeveelheid stikstofoxide tot een minimum gereduceerd. Om het AdBlue-verbruik te optimaliseren vindt de inspuiting kenveldgestuurd plaats, via een zesvoudige sproeier die zeer fijn verstuift. Met behulp van deze techniek functioneert de Fendt Vario zeer efficiënt en milieuvriendelijk.
Traploze Vario-transmissie ML 260
De traploze transmissie heeft zich door zijn efficientie en prestaties al jaren bewezen als toonaangevend systeem van eerste keus. De bestuurder is altijd in staat om met de optimale snelheid te werken, wat aanzienlijke besparingen mogelijk maakt. Doordat er een groter perceelsoppervlak bewerkt kan worden, bespaart u waardevolle werktijd, bij uiteenlopende werkzaamheden. Bovendien profiteert u van het lagere brandstofverbruik.
Perfecte instellingen en rijstrategieën
Dankzij goed doordachte voorinstellingen kunnen werkzaamheden gemakkelijk worden uitgevoerd. Zo kunnen het motortoerental en de cruisecontrol in de Vario-terminal worden voorgeprogrammeerd en tijdens het werk heel eenvoudig via de multifunctionele joystick worden geactiveerd – bijzonder praktisch als bijvoorbeeld de aftakas is ingeschakeld. Ook de verschillende rijstrategieën zijn aangepast op het gebruik en de individuele voorkeuren van de bestuurder. Zo kan deze via de joystick de snelheid in 4 acceleratietrappen regelen, of via het voetpedaal.
Automatisch op het optimum
Traploze transmissie omvat ook belangrijke automatische functies, die motor en transmissie beter op elkaar afstemmen, zodat het verbruik verder wordt verlaagd en de bestuurder wordt ontlast. In dit licht is de volautomatische grenslastregeling 2.0 het belangrijkst. Afhankelijk van de ingestelde snelheid en het vereiste vermogen, regelt deze de transmissie-overbrenging zodanig dat het motortoerental in het bereik van optimaal brandstofverbruik terechtkomt. Voor verschillende werkzaam- heden zoals transport, zwaar trekwerk of werk met aftakas-aangedreven werktuigen, zijn er uiteenlopende optimale waarden wat betreft de grensbelasting. De trekker stelt nu automatisch de ideale grenslast in. Hierdoor hoeft de bestuurder de grenslastregeling niet zelf aan de werkzaamheden van dat moment aan te passen. En motor en transmissie werken bij alle werkzaamheden optimaal samen. Indien gewenst kan de bestuurder de grenslastregeling ook handmatig instellen.